« на головну 29.04.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1248)
04
Квітень
 
Інтерв’ю
 
ВІКТОРІЯ СІРЕНКО: «КОЖЕН З НАС, ЯК МОЖЕ, ВНОСИТЬ СВІЙ ВНЕСОК, НАБЛИЖАЮЧИ ПЕРЕМОГУ»

ВІКТОРІЯ СІРЕНКО: «КОЖЕН З НАС, ЯК МОЖЕ, ВНОСИТЬ СВІЙ ВНЕСОК, НАБЛИЖАЮЧИ ПЕРЕМОГУ»


РУБРИКИ


Передплата





Статті Тема номера

ПЕНСІЙНА РЕФОРМА: УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ ТА ЄВРОПЕЙСЬКІ ЗРАЗКИ

ПЕНСІЙНА РЕФОРМА: УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ ТА ЄВРОПЕЙСЬКІ ЗРАЗКИ

Наступного року на громадян України чекають серйозні зміни. Чиновники Міністерства соціальної політики розкрили подробиці реформування пенсійної системи. Відповідний законопроект уже погоджено з Кабміном і подано для розгляду у Верховну Раду.

Що закладено в основу реформи, розробленої урядом? Чи спра­цює у нас західний зразок пенсійної системи, на який сподівається влада? Відповіді на ці запитання – у головній темі чергового номе­ра профспілкового часопису.

ТУПЦЮВАННЯ НА МІСЦІ

Історія пенсійної реформи на­лічує майже двадцять років. Сімнадцять років тому в указі Президента України «Про осно­вні напрями реформування пен­сійного забезпечення» було ви­знано, що пенсійна система (ПС) лише одного рівня – солі­дарного – не здатна забезпечити українцям достойні пенсії. Ще в далекому 1998-му було поставле­но завдання: запровадити обов’язковий і добровільний нако­пичувальні рівні ПС. Формаль­но, починаючи з 2004 року, в кра­їні існує трирівнева система пенсійного забезпечення. Теоре­тично українські пенсіонери ма­ють отримувати не одну, а три пенсії із різних джерел, цілком офіційних. Одначе й донині в Україні діє лише солідарна сис­тема. Активи недержавних пен­сійних фондів за підсумками минулого року становили усьо­го 2,8 мільярда гривень. При цьому кількість учасників, тоб­то майбутніх і нинішніх пенсіо­нерів, становить усього 800 ти­сяч осіб. Другий рівень пенсій­ної системи так і не прижився, хоча наміри невідкладно його запровадити лунали мало не щороку від представників кож­ної владної команди.

Фактично все, що відбувало­ся в Україні протягом 1998–2015 років, не можна вважати пенсій­ною реформою, бо стосувалося або «паперових» змін, або пара­метрів солідарної системи. Ін­шими словами, Україна займа­лася латанням її дірок.

Експерти пояснюють причи­ни провалу впровадження три­рівневої системи пенсійного за­безпечення слабким інформа­ційним супроводом та недові­рою людей до приватних компа­ній, які намагалися акумулюва­ти кошти на своїх рахунках. Про те, як треба стимулювати гро­мадян з перших років кар’єри дбати про старість, не було й мови.

Накопичувальні пен­сійні активи могли б стати не тільки приват­ним багатством грома­дян, а й своєрідним фі­нансовим підґрунтям, що зазвичай підтримує економіки у кризовий пе­ріод. Аналітики посила­ються на досвід сусідньої Польщі, де здійснення пен­сійної реформи і запроваджен­ня накопичувальної системи стали ключовими факторами економічного зростання. Це, між іншим, дозволило полякам безболісно пережити світову кризу та збудувати успішну країну.

Проте українські можновлад­ці розвиток накопичувального пенсійного забезпечення чо­мусь завжди відкладали на по­тім. Була певна надія на зру­шення після першого етапу Ре­волюції Гідності. З’явилася низ­ка документів, датованих 2014 роком, у яких вимальовувались компоненти трирівневої пенсій­ної системи. Як наслідок, напри­кінці квітня 2015 року Кабінет Міністрів вніс на розгляд парла­менту проект закону із симво­лічною назвою «Пакет пенсій­ної реформи».

Однак за вісім місяців народ­ні обранці так і не ознайомились із вмістом «пакета». Реформу вкотре перемістили у режим «па­узи», навіть попри те, що влітку минулого року питання пере­йшло у міжнародну площину.

ЧЕРГОВА СПРОБА

Уряд Володимира Гройсмана ще на початку травня вніс до Верховної Ради проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичу­вальної системи загальнообов’язкового державного пен­сійного страхування та єдиних принципів нараху­вання пенсій». Його автори переконують, що в документі враховано зміни, що відбулися в суспільстві за рік із часу по­дання попереднього проекту, а також пропозиції громадськос­ті, науковців, економістів та на­родних депутатів. Якщо парла­ментарі цього разу не ризик­нуть відтермінувати розгляд проекту «на пізніше», на Украї­ну справді чекає інша, трирів­нева ПС.

Згідно із законопроектом уряду з 1 липня 2017 року буде запущено другий рівень пенсій­ного забезпечення для держчи­новників та осіб, які працюють у важких умовах праці, а вже з 1 липня 2018-го – для всіх, хто працює в Україні.

У чому суть запропонованої реформи? ЄСВ залишається на колишньому рівні, платежі за ним традиційно надходитимуть до чинного Пенсійного фонду. З цього фонду і платитимуть пен­сію за старою схемою – за солі­дарною системою. В законопро­екті уряду закладено істотне зменшення різних пенсійних пільг і спецпенсій, що, на думку аналітиків, треба було зробити давно. Тож пенсія з Пенсійного фонду залишається. І, на жаль, вона й надалі буде такою ж ма­ленькою для більшості пенсіо­нерів.

Але тепер для тих українців, які хочуть отримувати більшу пенсію, буде запущено другий рівень пенсійного забезпечення. І ось тут уже все залежатиме особисто від кожної людини, бо у цьому випадку передбачено наявність в усіх персонально­го спеціального пенсійного рахунку, куди роботодавець перераховуватиме в обов’язковому порядку пенсійні платежі.

До липня 2017 року чинний Пенсійний фонд має створити неприбуткову структуру – На­копичувальний фонд. Це окре­ма юридична особа, яка мати­ме свій баланс і свої гроші, окремо від чинного державно­го Пенсійного фонду. Крім того, будуть проведені публіч­ні конкурси серед недержав­них пенсійних фондів, які діс­тануть право також надавати послуги другого рівня пенсій­ного забезпечення. У резуль­таті кожен українець матиме вибір: або мати пенсійний ра­хунок у Накопичувальному фонді, або в недержавному пенсійному фонді другого рів­ня. І в тому, і в другому випад­ку роботодавець зобов’язаний перераховувати за кожного працівника 2–5% від заробіт­ної плати на його пенсійний рахунок. Крім того, уряд га­рантує, що внески до Накопи­чувального фонду не можуть бути анульовані та скасовані. У будь-якому випадку уряд обіцяє компенсувати втрати українців у разі виникнення проблем із Накопичувальним фондом у розмірі реально сплачених внесків плюс ін­фляція за період платежів. Щось на кшталт державної га­рантії за пенсійними плате­жами до Накопичувального фонду.

Головна мета запроваджен­ня другого рівня пенсійного забезпечення – привчити українців самостійно дбати про свою майбутню пенсію. Що більше грошей буде аку­мульовано в Накопичувально­му фонді або недержавному пенсійному фонді, то більшою виявиться пенсія, що випла­чується цими фондами. Це фактично буде додаткова пен­сія, яка теоретично має бути вищою за виплати із держав­ного Пенсійного фонду.

ВИКЛИКИ І РИЗИКИ

Реалії української економі­ки змушують ставитись до пенсійних новел дещо стрима­но. І от чому. Впродовж остан­ніх п’ятнадцяти років курс гривні до долара опустився з 5 до 25 гривень за одну одини­цю. Аналітики стверджують, що це не межа і пророкують наступного року курс у 30–32 гривні. За такої тенденції за­хистити кошти фонду від ін­фляції не допоможуть навіть інвестиції в будівництво або високоприбуткові акції. Від­так ефект від накопичуваль­ної пенсійної системи можли­вий лише за умови стабіль­ності національної грошової одиниці. Інакше пенсійні вне­ски, які українці зроблять до­бровільно, до моменту виходу на пенсію знеціняться внаслі­док девальвації.

Аналітик Міжнародного центру перспективних дослі­джень Олександр Жолудь до­кладно проаналізував практи­ку пострадянських країн щодо переходу до накопичу­вальної пенсійної системи і дійшов висновку, що особли­вих успіхів вона не продемон­струвала. На його думку, це не панацея, тож треба шукати інші, резервні варіанти, а не зациклюватися на одному.

Викликає сумнів і те, що ре­форма сприятиме детінізації прибутків українців.

Павло Розенко, коментуючи цей аспект, стверджує, що на­копичувальна пенсійна систе­ма – це гарний стимул для деті­нізації зарплат. Працівники по­чнуть розуміти, що це їхні осо­бисті кошти і кошти їхніх ро­дин, відтак будуть зацікавлені виключно у «білих» зарплатах.

Автори законопроекту, спи­раючись на розрахунки еконо­містів, доводять, що накопи­чувальна система передбачає легалізацію прибутків та оплати праці, детінізацію ді­яльності підприємств, а та­кож стабільне довгострокове джерело рефінансування дер­жавного боргу через розмі­щення пенсійних накопичень у державні цінні папери. До того ж недержавна пенсійна система має бути новою ефек­тивною системою захисту біз­несу через присутність в акці­онерному капіталі частки власності пенсійних фондів, за якими – законні інтереси мільйонів людей.

Аналітики фінансового ринку наводять свої аргумен­ти щодо ризиків реформуван­ня пенсійної системи. Однак практично всі вони одностай­ні в думці, що солідарна сис­тема вичерпала свої можли­вості, тож треба у будь-якому разі пробувати інші варіанти.

От тільки самі депутати та­ких настроїв поки що не під­тримують. Приміром, народ­ний депутат Олександр Дроз­дик, який є членом Комітету ВР з проблем соціальної полі­тики, зайнятості та пенсійно­го забезпечення, вважає вве­дення таких рахунків несвоє­часною ініціативою. Частина депутатів теж висловлює сум­ніви, що зараз – прийнятний час для такої реформи.

То що, знову законопроект потрапить до шухляди?

  • ВЕЛИКІ КОМБІНАТОРИ

Вивчаючи «пенсійний» досвід ін­ших країн, можна зробити ви­сновок, що єдиного рецепта за­безпечити громадян достойни­ми пенсіями немає. У різних країнах за­стосовуються як окремі схеми пенсійного забезпечення, так і їх комбінація. Примі­ром, Велика Британія, Швейцарія, Нідер­ланди, Ірландія та Данія покладаються на системи фіксованої ставки, які переважно фінансуються за рахунок податків, що за­безпечує основний дохід незалежно від прибутку чи сплачених внесків.

Німеччина, Італія, Франція, Австрія та Швеція віддають перевагу солідарній системі, фінансове забезпечення якої го­ловним чином здійснюється за рахунок внесків на соціальне забезпечення, а пен­сії залежать від попереднього заробітку. Дедалі більше країни з традиційно висо­корозвиненими ринками капіталу частко­во покладаються на систему накопичен­ня заощаджень та їхнього подальшого ін­вестування. Такі країни, як США, Велика Британія та Нідерланди розробили ком­бінацію звичайної системи, що базується на «фіксованій ставці» та обов’язкових або добровільних планах фінансування, подібних до системи, яку рекомендує Світовий банк.

Цікавий приклад продемонструвала сві­тові південноамериканська країна Чилі. 1981 року країна зважилась на справді революційний крок: дозволила переміс­тити всі внески із солідарної системи до систем повного обов’язкового та добро­вільного інвестування. Заощадження лю­дей почали накопичуватися на особистих рахунках та інвестуватися у цінні папери на ринку капіталів. До подібних реформ вдалась низка південноамериканських сусідів, а згодом й інші країни світу пере­коналися в ефективності таких реформ. Роль солідарної системи у багатьох краї­нах поступово зійшла нанівець.

Однак не всі країни задоволені ідеєю за­мінити солідарну систему на обов’язкове фінансування чи інвестування. Перехід від солідарної системи до обов’язкового фінансування потребує неабияких витрат державного бюджету. Через це багато країн концентрують увагу на вдоскона­ленні своїх солідарних систем і підтримці схем добровільного фінансування. Сло­вом, комбінують.

 

Олександр ОХРІМЕНКО, президент Українського аналітичного центру:

«МВФ не вимагає підвищувати вік, він вимагає лік­відувати «дірку» у ПФ. Зменшення кількості одер­жувачів пенсій природно її скоротить. Кабмін урі­зав на 40% список пільговиків-пенсіонерів, які пра­цюють на важких і шкідливих роботах і на п’ять років раніше виходять на пенсію. Та цього замало. А як змусити бізнес «вибілити» зарплати, щоб збільшилися внески до ПФ, уряд не знає».

Ольга ГАМАНКОВА, директор Інституту страхування:

«Ідея накопичувального рівня, звичайно, здорова. Всі циві­лізовані країни через це пройшли. Але чи зараз слушний мо­мент для цього? Здоровий глузд поки не дає на це запитан­ня однозначної відповіді. Польща для запровадження дру­гого рівня вибрала момент, коли в її бюджеті був профіцит. І ці гроші були спрямовані на підтримку солідарної системи у зв’язку з тим, що велика кількість громадян мала розпоча­ти платити в накопичувальну систему».

Віталий МЕЛЬНИЧУК, експерт «Реанімаційного пакета реформ»:

«Пенсійна реформа, яку започаткували ще у 1998 році, досі не реалізована. З трьох пенсійних систем, задекларованих 20 років тому, в Україні функціонує лише солідарна. Внесений законопро­ект враховує усі нюанси, пов’язані з реорганізацією солідарної пенсійної системи, передбачає нарахування пенсій всім без ви­нятку за однаковими правилами – депутатам, прокурорам, суд­дям тощо. Також він передбачає введення накопичувальної пен­сійної системи з 1 липня 2017 року».

Галина ТРЕТЬЯКОВА, експерт з питань пенсійної системи:

«Депутати, як відомо, приймають законопроек­ти тільки тоді, коли інститути громадянського суспільства і громадянське суспільство здій­снюють тиск на них. Тож якщо ми хочемо здій­снити пенсійну реформу, нам потрібно цей тиск постійно підтримувати і про цю реформу постійно говорити».

05.08.2016


Раїса Чирва оглядач «ПВ»

ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

05.04.2024 21:44

22.03.2024 19:35

15.03.2024 18:49

15.03.2024 18:46

10.02.2024 18:02

10.02.2024 18:01

10.02.2024 17:58

10.02.2024 17:48

12.01.2024 20:50

12.01.2024 20:49

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання