« на головну 18.05.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1249)
18
Квітень
 
Інтерв’ю
 
СЕРГІЙ БИЗОВ: «МИ ПРАЦЮЄМО НАД ЗРОСТАННЯМ АВТОРИТЕТУ ПРОФСПІЛОК У СУСПІЛЬСТВІ»

СЕРГІЙ БИЗОВ: «МИ ПРАЦЮЄМО НАД ЗРОСТАННЯМ АВТОРИТЕТУ ПРОФСПІЛОК У СУСПІЛЬСТВІ»


РУБРИКИ


Передплата





Статті Тема номера

НОВІ РЕФОРМИ ЗА СТАРИМИ СХЕМАМИ

НОВІ РЕФОРМИ ЗА СТАРИМИ СХЕМАМИ

Із 42 мільйонів українського населення

лише 8 мають постійну зайнятість і пра-

цюють легально. Хоча економічно актив-

ною частиною суспільства вважають-

ся 18 мільйонів осіб. В цілому потенціал

трудового ресурсу в країні оцінюєть-

ся у межах 26 мільйонів людей, які мо-

гли б працювати. Без зростання числа

зайнятих осіб в Україні жодні реформи

не зрушать з місця. Натомість Міністер-

ство соціальної політики взялося до ре-

формування Державної служби зайня-

тості. З 1 січня наступного року служба

матиме іншу назву – Національне агент-

ство зайнятості. Чи матимуть від цьо-

го користь українські безробітні,

з’ясовують «Профспілкові вісті».

ПРЕМ’ЄР СКАЗАВ – МІНІСТР ЗРОБИВ

«Латиноамериканська ініціатива» Арсенія Яценюка щотижня

проводити десятихвилинну

політінформацію для населення

жодного стосунку ні до економіки,

ні тим паче до реформ, не

має. Поява прем’єра на екранах

– не що інше, як намагання відновити

втрачений рейтинг і продемонструвати

чоло, по якому

куля так і не ковзнула. У середині

липня глава уряду раптом

розпочав рішучу боротьбу з корупцією

в роботі служб зайнятості.

Може, передбачав скандал

з головою служби Ярославом Кашубою,

а може, для чергового

спілкування з народом забракло

тем. Так чи інакше, але з притаманною

йому твердістю у голосі

прем’єр наголосив, що існуючу

структуру – Державну службу

зайнятості треба ліквідувати, а

замість неї створити Національне

агентство зайнятості населення.

Чим відрізнятимуться ці

структури одна

в і д о д н о ї

прем’єр так і не

спромігся пояснити.

Вочевидь,

саме слово

«агенція»

більш підходить

і для реформ,

і для боротьби

з корупцією,

за масштаби

якої і уряд, і українську

владу постійно

сварять європейські

чиновники.

Тож Арсеній Яценюк на

всю країну практично наказав

міністру соціальної політики

Павлу Розенку: «Закривайте цю

лавку. Очистіть все, що можете.

Ви краще за мене знаєте про сотні

мільйонів, які витрачалися в

службі зайнятості на придбання

комп’ютерної техніки, в десять

разів дорожчої, ніж вона була,

на будівництво офісів, на відмивання

грошей і на корупцію».

І міністр Павло Розенко одразу

ж прозрів. Заговорив в унісон

зі своїм босом практично тими

ж словами. Арсеній Яценюк сказав:

«Існуюча державна служба

зайнятості не вирішує проблем

безробітних». У Розенка це звучить

так: «У нинішньому стані

Державна служба зайнятості існувати

не може». А далі – обіцянка

негайно розпустити діючу,

аби на її базі «створити ефективну

мобільну службу».

Це не реформи, а їх недолуга

імітація, стверджують інші експерти.

Бо якщо нові місця не

створюються, ніяка агенція чи

кадрова компанія

не допоможуть зрушити

справу. Взагалі

це хронічна хвороба нинішньої

влади – створювати

нові або паралельні структури

замість того, щоб працювати,

переконані у Миколаївському

відділенні Державної служби

зайнятості.

Деякі політологи тотальні

звільнення Павлом Розенко керівництва

Державної служби зайнятості

пов’язують з можливою

відставкою самого міністра.

Зазвичай, стверджує політичний

аналітик Петро Охотін,

подібні корупційні скандали, як

це трапилось з очільником

служби зайнятості Ярославом

Кашубою, передують відставці

керівника відомства.

Технологія зняття з посади

міністрів не змінилась: корупційний

скандал, масштабне медіависвітлення

і звільнення міністра.

Тож для соціального міністра

така ситуація – надто

тривожний дзвінок. Чи допоможе

йому імітація бурхливої діяльності

зі створення Агенції з

питань зайнятості, стане відомо

уже найближчим часом.

ЗМІНА ВИВІСКИ

Аж занадто поспішає міністр,

аби зараз усі побачили, як він

опікується проблемами безробітних.

«Реформа служби зайнятості має бути здійснена за-

раз і негайно. Ресурс довіри

до тієї моделі служби, яка

існує, вже вичерпаний. До-

ручаю протягом 10 днів за-

вершити роботу над законо-

проектом. На початку жов-

тня законопроект має бути

внесений до Верховної Ради

України, а з 1 січня 2016 року

має запрацювати Націо-

нальне агентство зайнятос-

ті», – відрапортував Павло

Розенко. І таки звільнив ке-

рівників Державної служби

зайнятості. А це близько 40

чиновників. У найближчі

дні посадовці, ясна річ, по-

дадуть на міністра позови

до суду за незаконне звіль-

нення, тому що міністр не

висунув їм жодних звинува-

чень, не проводилось розслі-

дувань, за результатами

яких можна було б ухвалити

відповідне кадрове рішен-

ня. Експерти пророкують

службі зайнятості довгу

епопею з відновленням на

своїх посадах звільнених

працівників, їх повторне

звільнення – і знов по колу.

Народні депутати вима-

гають пояснень щодо одно-

часного звільнення всього

керівництва Державної

служби зайнятості та її те-

риторіальних підрозділів.

До народних депутатів –

членів Комітету ВР з питань

соцполітики почали надхо-

дити численні звернення

від директорів обласних

центрів зайнятості щодо за-

яви міністра соціальної по-

літики про їхнє звільнення

та подальше звільнення ра-

йонних керівників центрів

зайнятості. Відтак, голова

Комітету Людмила Денісо-

ва від імені всіх членів Ко-

мітету звернулася до міні-

стра з проханням роз’яс-

нити такі дії та надати копії

наказів.

Натомість самі працівни-

ки служби зайнятості запро-

поновані міністром зміни

називають спробою перебра-

ти на себе керівництво служ-

би. Іміджеві проблеми влади

на цей раз вирішили перене-

сти на службу зайнятості.

Своєю чергою, міністр

Розенко заперечує: це не

просто зміна вивіски і керів-

ництва, а масштабна рефор-

ма. Люблять наші урядовці

саме слово «реформа».

ПІДВОДНІ КАМЕНІ ПЕРЕЛИЦЮВАННЯ

Рішучості міністра соці-

альної політики Павла Ро-

зенка реформувати службу

зайнятості можна було б по-

заздрити, якби не одне при-

ховане «але». Заяви про те,

що агенція не сконцентру-

ється тільки на виплаті до-

помоги з безробіття, а бу-

цімто буде реально допома-

гати роботодавцям у підборі

персоналу та сприяти у пра-

цевлаштуванні – це скоріше

міфічний привід для ухва-

лення відповідного законо-

проекту. І ось чому. Нова

«реформована» структура

отримає безмежні повнова-

ження керувати коштами

Фонду обов’язкового дер-

жавного соціального стра-

хування на випадок безро-

біття. На практиці це озна-

чає повний контроль їх ви-

користання. У розпоряджен-

ні Агенції з питань зайня-

тості з’являться додаткові,

досить солідні фінансові по-

токи. Минулого року фонд

зібрав майже 6,2 мільярда

гривень страхових внесків.

Надходження за нинішній

рік прогнозують на рівні,

хоч і нижчому, однак не на-

багато.

То чому б не прибрати до

рук «нічийне»? А воно може

стати таким. Раніше, згідно

із ЗУ «Про обов’язкове дер-

жавне соціальне страхуван-

ня на випадок безробіття»

рішення ухвалювались ко-

легіально. До правління

входило по п’ять представ-

ників від роботодавців,

профспілок і держави, яку

представляло Міністерство

соціальної політики. А у

своєму проекті Мінсоцполі-

тики пропонує обмежити

повноваження правління

Фонду. Іншими словами –

відлучити і профспілки, і

роботодавців від управлін-

ня коштами Фонду. Відтак

Міністерство соціальної по-

літики отримає повний і

безроздільний контроль над

їх використанням.

Голова правління Фонду,

заступник голови Федерації

профспілок України Сергій

Кондрюк зауважує, що ре-

форми системи соціального

страхування та служби за-

йнятості вимагають прозо-

рості та відкритого, ефек-

тивного діалогу урядовців з

профспілками і роботодав-

цями. Чого, на жаль, не від-

бувається. Як і у випадку із

цим законопроектом, що

підготовлено, «таємно» і без

обговорення, в Міністерстві

соціальної політики. Проф-

спілкам навіть не надали

змоги ознайомитись як слід

з цими документами, поси-

лаючись на те, що реформи

слід впроваджувати негай-

но і без зайвих обговорень.

Бо на те, мовляв, є вказівка

від самого прем’єра.

Переважна більшість екс-

пертів у так званому рефор-

муванні служби зайнятості

вбачають спробу монополі-

зації управління ринком

праці і страхування під

одну конкретну особу, повне

відсторонення партнерів від

участі в управлінні соціаль-

ним фондом.

Скоріш усього, скасують і

попередні виплати із безро-

біття. На допомогу у розмірі

70% від колишнього заробіт-

ку зможуть розраховувати

лише ті, хто має страховий

стаж більше 20 років. Нага-

даємо, що нині цей стаж за-

кріплено на позначці 10 ро-

ків. Безробітні, котрі позба-

вились місця роботи за зго-

дою сторін, зможуть отри-

мувати від держави гроші

лише впродовж 270 днів – за-

мість 360 днів. Рішення,

куди спрямувати заощадже-

ні кошти, знов-таки одно-

осібно буде ухвалювати Мі-

ністерство соціальної полі-

тики. «Там, де крутяться ве-

ликі гроші, завжди можна

знайти шпаринку для коруп-

ції», – ще зовсім недавно го-

ворив соціальний міністр.

Щоправда, додавав, що «за-

вжди вимагав від членів сво-

єї команди не допускати та-

ких речей у своїй роботі».

 

«НОВА» СЕРВІСНА СЛУЖБА НЕ ДОПОМОЖЕ БЕЗРОБІТНИМ

Така офіційна позиція профспіл-

кових лідерів України. Адже

спроби руйнації діючої системи

і створення новітньої не базу-

ються на розв’язанні перспек-

тивних проблем, не вирішують поточні

проблеми. А проблем і справді чимало.

Безробітними в Україні зараз є п’ять

мільйонів чоловік, хоч ця цифра й від-

сутня в офіційній статистиці. І їм, за ве-

ликим рахунком, абсолютно байдуже, як

називатиметься структура – Державна

служба зайнятості, агенція зайнятості,

сервісна служба чи ще якось. Бо скільки

не вимовляй халва – солодше не стане.

За офіційною статистикою, минуло-

го року в Україні армія безробітних по-

повнилась 337 тисячами осіб і сягнула

1,8 мільйона чоловік. Однак ці показ-

ники аж ніяк не відображають повної

картини із безробіття, оскільки пере-

важна більшість людей у разі звільнен-

ня не йдуть до центрів зайнятості, бо

вважають це втратою часу і здоров’я.

Фактично п’ять з лишком мільйонів

людей можуть або поповнити лави ті-

ньової економіки чи кримінального

світу, або зібрати свої пожитки і поїха-

ти на заробітки до чужих країн. Поки

в Україні не буде цивілізованого рин-

ку, наголошують активісти профспі-

лок, будь-які спроби реформації тої чи

іншої структури приречені на провал.

Особливо це стосується тих структур,

які на ринку праці повинні проводити

моніторинг і аналіз. Про який ефектив-

ний аналіз може йти мова, якщо, за да-

ними служби зайнятості, в Україні

усього 523,4 тисячі безробітних, що вде-

сятеро нижче від реальної статистики.

Економічно активне населення потер-

пає через відсутність роботи і достой-

ного заробітку. Зареєструватися в цен-

трі зайнятості та отримати грошову

допомогу – це та соломинка, за яку на-

магаються вхопитися, коли втрачають

роботу. Проте з існуючими нині зако-

нами це вдається не кожному.

Необхідно відвідувати центр зайнятос-

ті раз на два тижні, інакше можна втрати-

ти статус безробітного. І це ще більш при-

низливо, аніж втратити саму роботу.

Населення досить критично реагує

на зміну фасаду служби зайнятості. До

того ж тільки перейменування Дер-

жавної служби зайнятості у Націо-

нальну агенцію буде коштувати, за

оцінками Федерації роботодавців

України, від 10 до 15 мільйонів гри-

вень. Заміна вивісок, перереєстрація

документів, виготовлення печаток

тощо. Може, такі кошти потребують

кращого застосування?

26.09.2015


Раїса Чирва оглядач «ПВ»

ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

08.05.2024 21:25

08.05.2024 21:01

05.04.2024 21:44

22.03.2024 19:35

15.03.2024 18:49

15.03.2024 18:46

10.02.2024 18:02

10.02.2024 18:01

10.02.2024 17:58

10.02.2024 17:48

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання