« на головну 18.05.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1249)
18
Квітень
 
Інтерв’ю
 
СЕРГІЙ БИЗОВ: «МИ ПРАЦЮЄМО НАД ЗРОСТАННЯМ АВТОРИТЕТУ ПРОФСПІЛОК У СУСПІЛЬСТВІ»

СЕРГІЙ БИЗОВ: «МИ ПРАЦЮЄМО НАД ЗРОСТАННЯМ АВТОРИТЕТУ ПРОФСПІЛОК У СУСПІЛЬСТВІ»


РУБРИКИ


Передплата





Статті Тема номера

Україна взяла курс на децентралізацію

Україна взяла курс на децентралізацію

Конституційний Cуд взявся за розгляд проекту змін

до Основного Закону, внесеного Президентом до Вер-

ховної Ради. Документ, зокрема, містить розділи щодо

децентралізації влади, а також у перехідних положен-

нях закріплюються особливості місцевого самовряду-

вання на окупованих територіях Донбасу. Поект змін

викликав бурхливі суперечки – за його передачу до

КС проголосували навіть не всі члени коаліції. «Проф-

спілкові вісті» спробували розібратися, чому ламають-

ся списи навколо конституційних змін.

Історія питання

Про те, що потрібно віддавати більше

влади і грошей у регіони, в Україні гово-

рили впродовж 24 років незалежності. Та

увесь час щось не складалося. Головний

аргумент скептиків полягав у тому, що

громади не готові взяти на себе управлін-

ня, відповідальність за бюджети тощо. А

якщо немає підготовлених людей, отже,

немає чого і братися за реформу.

З іншого боку, ми маємо чималий до-

свід європейських країн, де система вла-

ди побудована знизу догори і влада на-

лежить громадам. Якщо поглянути на ті

країни, які все-таки спромоглися провес-

ти реформу, у тому числі пострадянські

і постсоціалістичні, то зауважимо, що

вони далеко попереду України.

Ці держави швидко зрозуміли, що де-

централізація, дерегуляція прибирає

штучні перешкоди для бізнесу та підпри-

ємницької діяльності – зайві дозволи, ін-

станції, надмірний контроль. І тоді краї-

на, яку утворюватимуть активні та заці-

кавлені громади, починає оживати.

Крім того, центральні уряди розвине-

них країн, передаючи повноваження на

місця, розвантажили себе для справ за-

гальнодержавної ваги, а локальні проблеми

залишили вирішувати органам

місцевого самоврядування. Зазвичай за

центральною владою у розвинених кра-

їнах залишаються питання національ-

ної оборони, макроекономічної політики,

грошово-кредитної сфери, судова систе-

ма та управління транспортними кому-

нікаціями державного значення. А такі

функції, як комунальне господарство,

охорона правопорядку, освіта, медицина

тощо – передаються на місцевий рівень.

Звичайно, крім «усних» повноважень,

громадам потрібні й гроші на здійснен-

ня своєї діяльності. Бо якщо передати по-

вноваження, але не забезпечити фінансо-

вої бази, то місцеві органи самоврядуван-

ня перетворюються на постійних «проха-

чів» у центра. І, зрештою, виконують вка-

зівки центральної влади. А це вже – псев-

додецентралізація.

Експерти звертають увагу на пози-

тиви, які можуть отримати регіони піс-

ля здійснення реальної децентралізації.

По-перше, підвищується якість держав-

ного управління на центральному рівні,

адже уряд «звільняє руки» для важливих

справ загальнонаціонального масштабу і

не відволікається на другорядні питання,

які можна вирішити на місцях.

По-друге, зростає і розвивається міс-

цева управлінська еліта. Адже орга-

ни місцевого самоврядування, наділені

зобов’язаннями та коштами, несуть полі-

тичну відповідальність за розвиток свого

регіону, міста чи селища. У разі чого вони

вже не можуть нарікати на центральну

владу, а мусять самі звітувати перед ви-

борцями.

Третій позитив від децентралізації, що

називають експерти, – більш ефективне

використання бюджетних коштів. Зрозу-

міло, що уряд, який перебуває у столиці,

не може добре знатися на потребах кож-

ної територіальної одиниці та грамотно

розподіляти кошти. Тому коли грошима

розпоряджаються місцеві громади, вони

спрямовуються саме туди, де найбільше

потрібні. Звісно, за умови залучення діє-

вих антикорупційних механізмів.

Переваги децентралізації системи дер-

жавного управління очевидні. Однак в

Україні увесь час побоювалися розпочи-

нати цей процес. Всерйоз заговорили про

розширення повноважень регіонів лише

після загострення конфлікту на сході. На

початку квітня 2014-го уряд схвалив «чер-

нетку» реформи. А вже Конституційна

комісія, створена Президентом, довела її

до ладу та сформувала в конкретний за-

конопроект. Його, власне, і було внесе-

но до парламенту на початку липня. І де-

путати в останні перед канікулами дні

встигли передати його до Конституцій-

ного Суду.

Альтернативи немає

Головна новела запропонованого про-

екту – ради громад, районів та областей

створюють виконавчі органи, які само-

стійно керують своїми справами та роз-

поряджаються бюджетами.

Обласні та районні державні адміні-

страції має бути скасовано. Замість гу-

бернаторів владу на місцях представля-

тимуть префекти – з більш обмеженими

повноваженнями, ніж у нинішніх голів

ОДА. Головна функція префектів – сте-

жити за дотриманням законодавства ор-

ганами місцевого самоврядування під-

контрольної території, а також коорди-

нувати роботу територіальних управлінь

органів центральної влади. У разі вияв-

лення невідповідності законодавству

префект має право податися до суду.

Призначає префектів Президент, але

перед тим він має погодити кандидату-

ри з Кабміном. Тому звітувати вони му-

сять як перед Главою держави, так і пе-

ред Прем’єр-міністром.

Ще одне нововведення – замість облас-

тей в Україні будуть створені регіони. Як

і зараз, їх буде 25, плюс Крим і місто Се-

вастополь. А от у розподілі районів від-

будуться зміни. Замість 490 районів, які є

на сьогодні, Україну поділять на 150. Що

стосується громад, то законопроект має

виправити нерівномірний адміністративно-

територіальний поділ, який існує в Україні. Адже в країні близько 12 000

громад (сіл, селищ, міст), серед яких є на-

віть такі, що налічують менше ста осіб.

Тому кількість територіальних громад

буде скорочено до 1500. Вони розпоря-

джатимуться усіма питаннями щодо ко-

мунального господарства, освіти і меди-

цини, охорони порядку та пожежної без-

пеки, забудови та соціального захисту.

І, головне, згідно із запропоновани-

ми змінами частина податків залишить-

ся на місцях. Йдеться про 60% податку

на доходи фізичних осіб, 5% акцизно-

го збору, екологічні збори, податок на

нерухомість.

Що стосується президентських повно-

важень, то думки експертів з цього пи-

тання поділилися. Одні вважають, що

вони залишаться незмінними, інші – що

Глава держави перебирає на себе біль-

ше влади. Найбільше нарікань виклика-

ла норма, за якою Президент має право

призупиняти повноваження голів гро-

мад, а також рад громад, районів і об-

ластей, а замість них призначати тим-

часових державних уповноважених. Ра-

дикальна частина суспільства звинува-

тила оточення Президента в узурпатор-

ських планах. Більш помірковані вва-

жають цю норму таким собі «запобіж-

ником від сепаратистів». Адже стаття

144 проекту Конституції чітко прописує,

що Президент може так вчинити лише у

разі створення місцевою радою загрози

порушення державного суверенітету, те-

риторіальної цілісності та національної

безпеки. При цьому своє рішення Глава

держави мусить аргументувати суддям

Конституційного Суду, які мають вста-

новити істину.

Жодної федералізації

Головна норма, яка викликала бурхли-

ві суперечки в залі ВР, – так званий «осо-

бливий статус» Донбасу. В результаті пи-

тання окупованих територій винесли за

дужки – включили до перехідних поло-

жень Конституції. Щоб підкреслити їх

тимчасовий статус.

Отже, у статті 3 перехідних положень

Основного Закону йдеться про те, що

«особливості здійснення місцевого само-

врядування в окремих адміністративно-

територіальних одиницях Донецької та

Луганської областей визначаються за-

коном про особливий порядок місцевого

самоврядування в окремих районах До-

нецької та Луганської областей». Незва-

жаючи на те, що закон про особливий по-

рядок місцевого самоврядування на Дон-

Рівняння на успішного сусіда

Ініціатори реформи децентраліза-

ції неодноразово наголошували,

що беруть за основу успішний до-

свід Польщі. Вперше реформувати

свою систему самоврядування поля-

ки розпочали ще в 1989 році. Що-

правда, вона рухалася не так легко,

як хотілося б, – у кілька етапів. 1997

року було ухвалено нову польську

Конституцію. Рік потому почалося

законодавче забезпечення рефор-

мування місцевого самоврядування.

У вересні 1998-го відбулися перші

вибори в усі три рівні територіально-

го самоврядування. Тим часом стар-

том нової системи організації само-

врядування в Польщі вважають 1 січ-

ня 1999 року. За цей час у рамках ре-

форми було ухвалено близько 200

законів.

Поляки розпочинали свої реформи

за трьома напрямами – законодав-

чому, організаційному та громад-

ському. Багато часу знадобилося на

реалізацію останнього. Адже потріб-

но було переконати представників

місцевої влади, яких після укрупнен-

ня громад ставало набагато менше,

у доцільності реформи, а також пе-

рекваліфікувати величезну кількість

управлінців. За оцінками фахівців,

усього під час проведення реформи

у Польщі було перекваліфіковано

близько 300 тисяч осіб.

Для координації цієї роботи було

створено Інститут уповноваженого

уряду з питань реформи. Його по-

вноваження прирівнювалися до ран-

гу держсекретаря: він мав свій апа-

рат і мав право втручатися у роботу

міністерств.

У результаті Польща зробила те, до

чого прагнула. За рахунок ресурсів,

які були в розпорядженні цен-

тральної влади, – фінансових, май-

нових, кадрових та інших, були

збільшені ресурси місцевих влад.

Окрім того, змінився територіаль-

ний устрій держави, стала більш

ефективною система управління та

бюджетного розподілу. Тепер поль-

ські партнери готові допомогти

зробити те саме в Україні. І у більш

короткі терміни.

басі діє з минулого року, норма, прописа-

на у Конституції, дала привід опонентам

звинуватити Президента у потуранні се-

паратистам.

Тим часом Петро Порошенко стоїть

на своєму. «Жодного натяку на федера-

лізацію. Україна була, є і буде унітарною

державою. Проект змін не передбачає і

не може передбачати ніякого особливого

статусу Донбасу, там його просто немає.

Проект тільки припускає можливість

специфічного місцевого самоврядуван-

ня в окремих територіальних одиницях

в Луганській та Донецькій областях, що

визначається окремим законом», – пояс-

нив Глава держави.

Той факт, що федералізацією у зако-

нопроекті й «не пахне», підтвердили і у

Кремлі. Володимир Путін різко розкри-

тикував зміни до Конституції, зазначив-

ши, що Київ має тісніше співпрацювати

з главами так званих самопроголошених

республік, а також надати цим регіонам

більше прав. А якщо закон не сподобав-

ся Москві, отже, Україна на правильно-

му шляху.

Це підтвердили і у Венеціанській ко-

місії, яка схвально поставилася до кон-

ституційних змін, спрямованих на де-

централізацію влади. Похвалили Украї-

ну і західні партнери: європейські та аме-

риканські лідери вважають, що ухвален-

ня запропонованих конституційних змін

чітко вписується у Мінські угоди і сприя-

тиме деескалації конфлікту на Донбасі.

Отже, перший крок зроблено. Тепер

справа за Конституційним Судом, а по-

тім – за народними обранцями. Адже від

того, чи знайдеться у них восени 300 голо-

сів, без перебільшення, залежить подаль-

ший розвиток держави.__

02.08.2015


Раїса Чирва оглядач «ПВ»

ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

08.05.2024 21:25

08.05.2024 21:01

05.04.2024 21:44

22.03.2024 19:35

15.03.2024 18:49

15.03.2024 18:46

10.02.2024 18:02

10.02.2024 18:01

10.02.2024 17:58

10.02.2024 17:48

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання