« на головну 18.05.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1249)
18
Квітень
 
Інтерв’ю
 
СЕРГІЙ БИЗОВ: «МИ ПРАЦЮЄМО НАД ЗРОСТАННЯМ АВТОРИТЕТУ ПРОФСПІЛОК У СУСПІЛЬСТВІ»

СЕРГІЙ БИЗОВ: «МИ ПРАЦЮЄМО НАД ЗРОСТАННЯМ АВТОРИТЕТУ ПРОФСПІЛОК У СУСПІЛЬСТВІ»


РУБРИКИ


Передплата





Статті Тема номера

Бюджет виживання і тотальної економії

Бюджет виживання і тотальної економії

У ніч на 29 грудня минулого року Верховна Рада затвер­дила бюджет на наступний рік. Документ виявився чи не найскандальнішим, який коли-небудь ухвалювали. Його подавали на розгляд парламенту й повертали на доопра­цювання кілька разів. І до останнього хвиля критики з боку депутатів не вщухала. Втім, документ таки ухвали­ли – не без прямого втручання з боку Президента – майже без змін та наосліп. Відтак скасовано широке коло пільг і соціальних виплат, знижено ставку єдиного соці­ального внеску, запроваджено податки на нерухомість та дорогі автівки, схвалено введення додаткового збору на імпорт. Експерти, до думки яких зазвичай прислуха­ються «Профспілкові вісті», назвали державний кошторис на нинішній рік бюджетом виживання.

На догоду МВФ

Державні бюджети в Україні традицій­но ухвалюються із низкою гучних скан­далів, суперечностей, неузгодженостей, із порушенням усіх можливих термінів. Головний фінансовий документ країни на нинішній рік перевершив усі одіозні перипетії минулих років. Зважаючи на складну ситуацію в країні, а також на ко­лосальний кредит довіри, яким наділили українські громадяни парламентарів та урядовців, до проекту державного кошто­рису висувалися чималі вимоги. Суспіль­ство добре розуміє, що в умовах неоголо­шеної війни, складної економічної та фі­нансової кризи розраховувати на якість державного бюджету просто нереально. Однак люди не очікували, що парламент затвердить документ, спрямований на тотальну економію стосовно громадян, а замість розвитку українського бізнесу дістанемо прогресивне збільшення між­народних кредитів.

Не секрет, що бюджет ухвалювали швидше для МВФ. У цьому переконаний президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко. «Відомо, що в Україну має прибути місія МВФ, і є надія, що бюджет їх влаштує, тож ми отримаємо кредит. Якщо грошей не да­дуть, то Україні доведеться оголосити де­фолт», – прогнозує експерт.

Дещо категорично висловився про го­ловний фінансовий документ країни де­путат Сергій Лабазюк: «З огляду на те, що заклав Уряд в бюджеті, Україна для нього – чужа країна. Головне, що проде­монстровано готовність переступити че­рез людей в ім’я досягнення критеріїв МВФ».

Однак ухвалення бюджету, податкової реформи, змін у системі державних фі­нансів до приїзду місії МВФ було прин­ципово важливим. Без бюджету на новий транш кредиту годі й сподіватись. Тож парламентарі сперечались, лаялись, про­те квапились затвердити фінансовий до­кумент до того, як зійде вранішня зоря понеділка. Стверджувати, що депутати збагнули тонкощі податкової чи якоїсь іншої запропонованої реформи, не дово­диться. Судячи з того, як розглядалися поправки, виникають сумніви, чи вивча­ли ці документи народні обранці. Рішен­ня щодо ключових позицій відверто над­ходили «згори».

Не обійшлося без втручання Президен­та Петра Порошенка. Подейкують, що глава держави в ультимативній формі заявив про можливість виключення не­згодних з урядовим пакетом із фракції. Щоправда, пізніше голова фракції БПП Юрій Луценко цю інформацію спросту­вав. Вкотре пригрозив своєю відставкою і Арсеній Яценюк. Що спрацювало біль­ше – «виховна година» Президента чи ви­пад Яценюка, сказати важко. Однак пар­ламентарі о пів на п’яту ранку проголо­сували за віртуальний бюджет і з чистим сумлінням подалися на канікули. Бю­джет ухвалено, а отже, міжнародні фі­нансові організації продовжать співпра­цю з Україною.

На догоду міжнародним кредиторам депутати ухвалили головний кошторис країни, не надто переймаючись ані тим, як тепер бути людям, ані тим, що під час ухвалення документа було порушено низ­ку норм та законів. Жодного сум’яття, що те, за що голосували, – цілковита проти­лежність коаліційним домовленостям.

Податки для видатків

2015 рік українці зустріли з новою по­датковою реформою – необхідні зміни до Податкового кодексу парламент таки ухвалив після тривалих дискусій. Від­тепер замість 22-х діятимуть 9 податків – частину з них скасували, а частину – об’єднали. Зокрема, на нічному засідан­ні Верховної Ради депутати проголосу­вали за зменшення розміру єдиного соці­ального внеску (ЄСВ) із 41 до 16,4%.

Та якщо соціальний внесок начебто зменшується, то на більшості податко­вих напрямках очікується затягування «зашморгу». До того ж експерти до по­даткової реформи мають чимало претен­зій. На переконання багатьох, підвищен­ня податків не призведе до істотного на­повнення бюджету і жодним чином не вплине на скорочення рекордного його дефіциту. Податки створять додаткове навантаження, а люди всіма можливими способами шукатимуть шляхи, аби уник­нути сплати податків. Тож очікування Уряду можуть виявитися марними.

Можна окреслити низку головних по­даткових ініціатив Кабміну, що стосу­ються фізичних осіб, тобто пересічних громадян.

Відтепер усі власники квартир та бу­динків мають сплачувати податок на не­рухомість. Ставка податку, за розрахун­ками фінансистів, становитиме 2% від мінімальної зарплати за один квадрат­ний метр. Сплачувати його доведеться раз на рік. Відтак навіть власники квар­тир у 40–80 квадратних метрів мають від­дати державі близько двох тисяч гри­вень. Цей податок, на думку експертів, потенційно наближений до корупційних схем. Адже ставка податку залежатиме від того, яку квартирну площу зафіксує податківець.

Для наповнення дохідної частини бю­джету Уряд «пропонує» українцям поді­литися зарплатами та пенсіями. Якщо місячний дохід перевищить 10 мінімаль­них зарплат, то ставка податку зросте з 17 до 20%. Для нижчих зарплат зберіга­ється межа у 15%. Є підстави для хви­лювання і в пенсіонерів. Якщо нині 15% стягуються із пенсій розміром від 10 тис. грн, то тепер планується знизити цю планку до суми в три мінімальні зарпла­ти (3654 грн). Кабмін нарахував 3,3% пен­сіонерів із таким рівнем забезпечення. Як це допоможе бюджету, наразі високо­посадовці не коментують.

Збільшується податок на так звані па­сивні доходи – з 15 до 20%. Це відсотки за депозитами, інвестиційний прибуток і роялті.

Вигадали податок і для власників до­рогих автівок. Той, хто має автомобіль із дизельним двигуном понад 2,5 тис. куб. см або бензиновий більш як 3 тис. куб. см, має викласти у вигляді фіксованого податку 25 тисяч гривень на рік.

З 1 січня поточного року всі закор­донні товари обкладатимуться додатко­вим імпортним збором у розмірі 5–10% від вартості. Кабмін пропонує пошири­ти це правило на всі групи товарів, крім «життєво важливих». До останніх відне­сено енергетичний імпорт (газ, вугілля, нафта, бензин, дизпаливо), а також бан­ківські метали, гуманітарна допомога і товари, звільнені від ввізного мита за міжнародними договорами (крім вільної торгівлі).

Податкові новації торкнулися й ва­лютного ринку. Кабмін вирішив збіль­шити з 0,5 до 2% збір до Пенсійного фон­ду при купівлі валюти.

Дію так званого військового збору роз­міром 1,5% від суми зарплати пропону­ють продовжити в 2015 році, при цьому розширивши базу оподаткування на всі доходи, які оподатковуються ПДФО.

У рік Білої вівці стригтимуть шерсть і в тих, хто оформлятиме спадок. Податок у цьому випадку становитиме 5%.

Словом, складаючи бюджет, відібрали все, що можна, у бідних, а багатих тради­ційно не зачепили.

Виживатимемо в борг

Основні показники та статті видатків держбюджету просто шокують. Дохідну частину планують збільшити на 25,8% – до 475,2 мільярда гривень. Причому таке зростання абсолютно не збігається із за­кладеними до бюджету показниками економічного зростання – падіння ВВП на 4,3% та інфляції на рівні 13,1%. Відтак такі цифри доходів, стверджують еконо­місти, є нереальними. В який спосіб зби­раються отримати приріст на суму 160 мільярдів гривень – загадка навіть для досвідчених фінансистів.

Водночас прожитковий мінімум та мі­німальна зарплата залишаються незмін­ними – 1176 і 1218 гривень відповідно. На­чебто до кінця року планують незначне підвищення – на 154 гривні зросте про­житковий мінімум і на 160 гривень – мі­німальна зарплата. Іншими словами, у бюджеті заморожено основні показники, від яких залежать розміри всіх зарплат, пенсій та субсидій.

А ще в документі передбачено чергове підвищення комунальних тарифів (знову ж на вимогу МВФ). Згідно з меморанду­мом, який підписала Україна та МВФ ще у квітні 2014 року, тарифи на газ і тепло для кінцевих споживачів мають зрости ще на 40% із травня 2015 року. Цікава арифме­тика, зважаючи на те, що в бюджеті пе­редбачено скорочення утричі підтрим­ки НАК «Нафтогаз України». Це означає, що левову частку своїх боргів підприєм­ство погашатиме не за рахунок дотацій із держбюджету, а підвищуючи тарифи на газ. Відтак за борги звично заплатить на­селення, яке не тільки затягуватиме пас­ки, а й перейде у розряд жебраків.

Є у фінансовому документі ще одна цифра, яка має насторожити всіх без ви­нятку українців – і бідних, і багатих. Це державний борг. До кінця нинішнього року він зросте до 370 мільярдів гривень. А це більше, ніж увесь золотовалют­ний резерв держави. І це при тому, якщо вдасться втримати долар на позначці курсу в 17 гривень. Такий курс не гаран­тує ані Міністерство фінансів, ані НБУ.

Не слід ігнорувати й прогнозований дефіцит бюджету в 52 мільярди гривень. Це на папері. Реально ця сума може виявитися у рази більшою. Навіть із цих доволі оптимістичних і далеких від ре­альності показників зрозуміло, що дер­жава виживатиме у борг.

Єдине, що хоч трохи може розради­ти українців – це зізнання ініціатора ре­форм Арсенія Яценюка, що головний фі­нансовий документ «далекий від доско­налості» та його обіцянка внести зміни до 15 лютого. Тим часом деякі «бюджетні закони» переглянуть через три тижні.

  • Нелюдський бюджет
Після ухвалення Дер­жавного бюджету на 2015 рік не зна­йшлося жодного по­літика чи експерта, який би дав документу схвальну оцінку. Найбільш м’які епі­тети, які лунали на адресу кошторису – бюджет про­їдання. Але більшість незалежних експертів на­зивають речі своїми іменами. Державна скарб­ниця наповнюватиметься за рахунок найбідні­ших людей. А отже, бюджет є антисоціальним.

Про це, зокрема, говорить голова Комітету економістів України Андрій Новак. На його думку, Уряд пішов хибним шляхом, реалізую­чи податкові ініціативи.

«Відбувається великий політичний обман. Скорочення податків з 22-х до 9-ти, яке було раніше задеклароване, обернулося практич­но щоденними ініціативами нових податків. Чи то перевищенням видатків над доходами, чи то податком на нерухомість, який мають сплачувати не лише власники великої нерухо­мості, а й усі власники нерухомості. Такі ініціа­тиви можуть принести до державного бюдже­ту десятки або, максимум, сотні мільйонів гривень. А це не розв’язує проблеми напо­внення бюджету, а лише розпалює соціальне напруження. Тобто бюджет–2015 став не про­сто антисоціальним і антинародним. Він фак­тично є антилюдським. Адже у важких умовах економічної кризи та військової ситуації опо­даткування всього і всіх, за дуже низького рів­ня доходів більшості українців, – це просто фі­нансове знущання над українцями», – пере­конаний експерт.

При цьому, на його думку, величезні гроші ле­жать буквально «під ногами», тільки Кабінет Міністрів або не знає, де їх шукати, або просто не хоче зачіпати інтересів олігархів. Адже якби Уряд справді шукав, як наповнити бюджет, то він би звернув увагу на офшорні рахунки.

«Якщо урядова команда справді прагне напо­внити бюджет, то я рекомендував би взятися за офшорні схеми, за великих державних мо­нополістів, які замішані у найбільших коруп­ційних схемах. Зокрема, проаналізувати ді­яльність Пенсійного фонду, який теж прово­дить корупційні оборудки. На цих напрямках можна знайти сотні мільярдів гривень щоріч­но», – зазначив економіст.

17.01.2015


Раїса ЧИРВА, «ПВ»

ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

08.05.2024 21:25

08.05.2024 21:01

05.04.2024 21:44

22.03.2024 19:35

15.03.2024 18:49

15.03.2024 18:46

10.02.2024 18:02

10.02.2024 18:01

10.02.2024 17:58

10.02.2024 17:48

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання