« на головну 19.05.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1249)
18
Квітень
 
Інтерв’ю
 
СЕРГІЙ БИЗОВ: «МИ ПРАЦЮЄМО НАД ЗРОСТАННЯМ АВТОРИТЕТУ ПРОФСПІЛОК У СУСПІЛЬСТВІ»

СЕРГІЙ БИЗОВ: «МИ ПРАЦЮЄМО НАД ЗРОСТАННЯМ АВТОРИТЕТУ ПРОФСПІЛОК У СУСПІЛЬСТВІ»


РУБРИКИ


Передплата





Статті Тема номера

За лаштунками фармацевтичної галузі

За лаштунками фармацевтичної галузі

Несподівано холодна осінь 2013 року запам’ятається українцям надовго. Коли не можна зігрітися ані вдома, ані на роботі, ані в школі, а тим паче – на вулиці. Відтак унаслідок переохолодження дають про себе знати не­жить, кашель, гострі респіраторні захворюван­ня. Тож люди поспішають до аптек за рятівними пігулками. Що на них чекатиме там цього разу? Чи здивують черговими сюрпризами представ­ники фармацевтичної галузі? Це намагалися з’ясувати «Профспілкові вісті».

 ДОРОЖЧЕ НЕ БУВАЄ

Експерти вважають, що на здешевлен­ня препаратів годі й очікувати. Вони по­силаються на те, що з початку року ціни на ліки зросли на 22%. Здавалося б, куди вже дорожче? Адже, за результатами до­слідження фармацевтичного ринку, в Україні ціни на ліки й так у кілька разів вищі, ніж у Європі. Так, одна й та сама упаковка антидепресанту Rexetin у су­сідній Польщі коштує близько 59 грн, а в Україні – 160. Болгарська ціна серцево-судинного препарату Tenox – 25 грн, а українська – від 80 до 160 грн.

Чому в Україні – практично найбідні­ший європейській країні такі дорогі ліки? Радник міністра охорони здоров’я Віктор Чумак, колишній директор фар­макологічного центру, знає ситуацію із­середини. Він пояснює, що така шалена різниця у вартості препаратів поясню­ється маркетинговою політикою фарма­кологічних компаній. Адже у ціну пре­паратів закладають витрати на їх просу­вання на українському ринку. Суттєво здорожують вартість ліків і значні ви­трати на рекламні кампанії. Просування одного препарату на українському рин­ку автоматично підвищує його вартість на 50–70%, тоді як у західноєвропейських країнах – не більш як на 30%.

Представники уряду вважають таку цінову політику іноземних виробників ліків неприйнятною, тож намагатимуть­ся впливати на неї усіма можливими й дозволеними ринковими методами. Віце-прем’єр-міністр України Костянтин Гри­щенко нещодавно заявив, що «уряд вжи­ватиме всіх можливих, що відповідають правилам СОТ, заходів для того, аби на­вести лад у цій сфері». Єдине, що високо­посадовець не уточнив, коли саме ці за­ходи почнуть діяти на благо українців.

Як держава має намір боротися з не­чесними постачальниками ліків? Уря­довці припускають можливе запрова­дження ПДВ на ліки. Поки що доціль­ність цих дій обговорюється серед екс­пертів. Натомість економісти вважають, що постачальники основних лікарських засобів володіють таким потужним за­пасом рентабельності, що жодним ПДВ їх не залякати. Однак експерти вбачають безсумнівні переваги від упровадження ПДВ, бо в такому разі кошти можна буде спрямувати на адресну допомогу тим, чиє здоров’я залежить від дорогих пре­паратів.

Тож хоч там як, а українські спожива­чі продовжують переплачувати за ліки втридорога. Пояснити, що конкретно за­важає Україні придбавати імпортні лі­карські препарати безпосередньо у ви­робника, не можуть ані експерти, ані урядовці, ані власне аптечні працівни­ки. Останні кажуть, що національна бю­рократія заважає фармакологічним ком­паніям самим прийти на український ринок. Мовляв, якби виробники обходи­лися без посередників, ситуація б зміни­лася на краще.

МАРКЕТИНГОВИЙ ПРИЙОМ

Минулорічна гучна урядова акція, спрямована на зниження цін на ліки в аптеках, зчинила переполох серед вітчизняних аптекарів. Однак очікуваного ефекту пересічні громадяни так і не діждалися. Після погроз прем’єра позачи­няти всі аптеки, які торгують медпрепа­ратами з шаленими націнками, аптеки зарясніли вивісками на кшталт «низькі ціни», «соціальна аптека», «дешеві ліки» тощо.

Насправді нововведення – це своєрід­ний маркетинговий прийом. Такі надпи­си, як вважає директор однієї з аптечних мереж Костянтин Андрійчук, маніпулю­ють свідомістю споживачів, адже будь-яка інформація, що вводить в оману по­купців, – неприпустима.

Харків’янка Олеся Мещерська розпо­віла власну історію. Після візиту до лі­каря вона вийшла з кабінету з довжелез­ним переліком препаратів від гіпертонії. Соціальна аптека, послугами якої корис­талася останні півроку, здавалася їй по­рятунком, адже для пенсіонерів там ро­били чималу знижку. Частину препара­тів вона придбала у соціальній аптеці, а решту змушена була купувати у комер­ційному фармакологічному закладі, роз­ташованому неподалік. Тут знижок для пенсіонерів не передбачалося, тож пані Олеся про всяк випадок поцікавилася, у скільки їй обійшлися б ліки за списком. І була шокована, коли дізналася, що за препарати «зі знижкою» заплатила на 23 гривні дорожче(!), ніж вони коштують у «комерсантів».

Власники аптек зізнаються, що у так званих соціальних аптеках ліки дорож­чі, ніж у комерційних. Найгірше, що на­живаються вони на найбільш незахище­них і зубожілих верствах населення – пенсіонерах та інвалідах. Довірливим стареньким, усміхаючись, повідомля­ють про знижки, іноді доволі суттєві – до 10%, однак препарат, придбаний начебто дешевше, врешті-решт виявляється на кілька гривень дорожчим, аніж у конку­рентів.

Коли фармацевти називають свої ап­теки соціальними чи анонсують, що у них низькі ціни, – це і маркетинговий хід, і недобросовісна конкуренція. Екс­перти переконують, що «низькі ціни» і «соціальні аптеки» – приманка для укра­їнців, чия купівельна спроможність останнім часом практично на нулі. Адже в Україні майже всі так звані соціальні аптеки є звичайними комерційними бізнес-проектами приватних інвесторів.

Експерти роздрібної торгівлі фар­мпрепаратами стверджують, що тільки 10% недужих на хронічні захворювання реально контролюють ціни на ліки. Лише 16 осіб зі 100, що відвідують апте­ку, знають ціну на ліки, за якими кон­кретно прийшли. На інші препарати ціни зазвичай не вивчаються, тож це і дає можливість аптекам «низьких цін» маніпулювати ціновою політикою. Від­так за принадними вивісками про низькі ціни приховані ті самі ліки і за тією са­мою вартістю, що й в інших аптечних закладах.

КОМУ ФАЛЬШИВКУ?

Мова піде про підробки лікарських препаратів. Іншими словами – фальшив­ку. «ПВ» поцікавились у експертів, які ліки підробляють найчастіше? З’ясувалося, що не найдешевші, бо немає ма­теріального зиску фальшувати, напри­клад, аспірин. Однак і не найдорожчі, бо вони продаються надто мляво і на них багато не заробиш. Тож серед препара­тів, що найчастіше підробляються, – ліки середньої цінової категорії. Зазви­чай ті, що найпопулярніші серед лікарів і хворих. Експерти стверджують: що більше рекламуються ті чи ті препарати по радіо й телебаченню, то вищий шанс, що це виявиться підробка.

Найчастіше стикаються з підробкою антибіотиків – близько 42%. За ними йдуть гормональні препарати – до 20%. Третє місце посідають протигрибкові ліки – 7%.

Перший заступник голови Державної служби України з лікарських засобів Інна Демченко готова назвати три пре­парати, які насправді такими не є: ме­зим, амізон, екстракт валеріани. І вони активно продаються у вітчизняних аптеках.

За півроку Держлікслужба видала 65 розпоряджень про заборону в Україні фальсифікованих препаратів. Переваж­но імпортного виробництва. Українські ліки практично не підробляють, оскіль­ки вони зазвичай належать до низької цінової категорії.

Експерти Держлікслужби занепокоє­ні тим, що цього року в одному з облас­них центрів виявили фальсифікат пре­парату для зниження артеріального тис­ку. Це може становити серйозну загрозу для життя хворих.

Боротися з фальсифікатом нелегко. Продаж контрафактних ліків – найпри­бутковіший кримінальний бізнес у всьо­му світі. Україна, як свідчить практика, не виняток. Якщо у 2009 році фахівці Дер­жавної служби України з лікарських за­собів вилучили близько 230 тисяч упако­вок фальшивих ліків, то у 2011-му – уже понад 3,5 мільйона. Дані за минулий рік не розголошують. Лише озвучують пере­лік препаратів, які найчастіше підробля­ють: супрастин, трихопол, мезим, віагра, лінекс, но-шпа, ністатин.

Як стверджує один з учасників фарма­кологічного вітчизняного ринку, на част­ку великих аптечних мереж припадає майже половина продажів нелегальних медикаментів. Фальсифіковані, контра­фактні та неліцензовані ліки реалізують і столичні, й регіональні аптеки. Зазви­чай їх спокушає нижча ціна, ніж при оптовій закупівлі ліків, завезених ле­гальним шляхом.

Потерпілий від фальшивих ліків, якщо він, звісно, залишився живий, має надто мало шансів притягти до відпові­дальності несумлінного продавця, дистриб’ютора чи виробника.

Тішить те, що невдовзі у листопаді відбудеться засідання ВООЗ, на якому розглядатимуться проблеми реклами медичних препаратів та їх підробок, а за його підсумками буде ухвалено обме­ження, вимоги та рекомендації щодо цієї проблеми. Можливо, ці рішення відіб’ють у фармацевтичних працівни­ків бажання заробляти собі надприбутки за рахунок здоров’я громадян.

 ЯК РЕГУЛЮЮТЬ ЦІНИ НА ЛІКИ У СВІТІ

 Кожна країна вирішує питання ціноутворення на ліки на власний розсуд. Окрім рин­кового регулювання, ціни ре­гулює також і держава. У більшості країн держава регулює ціни на препарати, вартість яких відшко­довується за рахунок бюджетних коштів або медичної страховки. Найпоширеніший механізм стри­мування цін – державний орган встановлює максимальну ціну на ліки. При цьому враховується вар­тість аналогічних ліків, у тому числі в інших країнах. Таке регулювання, як правило, поширюється на ре­цептурні ліки. Ціноутворення без­рецептурних препаратів, вартість яких не відшкодовується, зазвичай не підлягає держрегулюванню.

У більшості країн держава регулює ціни на ліки у тому чи іншому ви­гляді. Це, зокрема, встановлення максимального рівня ціни на пре­парати, запровадження гранично­го рівня торговельних надбавок, обмеження ціни на новий препа­рат, внесення лікарських препара­тів до переліку, за яким вони від­пускаються безкоштовно або зі значними знижками, тощо.

У таких країнах, як Китай, Індія або Бельгія, держава жорстко контро­лює ціни на ліки. А от у США, Ні­меччині або Великій Британії пе­реважають ринкові механізми – попит і пропозиція на ліки. У Кана­ді встановлення ціни на препара­ти, а також відшкодування витрат на лікарські засоби відбувається шляхом укладення угод між де­партаментами охорони здоров’я та виробниками фармацевтичної галузі. У Німеччині, Іспанії, Швеції та Норвегії використовується меха­нізм непрямого регулювання цін на ліки, так зване еталонне ціноутворення. Це означає, що у разі, якщо максимально встановлена ціна на препарат перевищує еталонну, то пацієнт доплачує різницю.

У багатих арабських державах, на­приклад Саудівській Аравії, усі ліки для громадян безкоштовні. Але лі­куватися можна лише препарата­ми, які дозволив правитель дер­жави – емір. Якщо ж хтось потре­бує іншого препарату, що не вхо­дить до списку дозволених, по­трібні підписи трьох лікарів. Якщо вони підтвердять, що ліки життєво необхідні, то їх придбають за раху­нок держави. ­

10.10.2013



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

08.05.2024 21:25

08.05.2024 21:01

05.04.2024 21:44

22.03.2024 19:35

15.03.2024 18:49

15.03.2024 18:46

10.02.2024 18:02

10.02.2024 18:01

10.02.2024 17:58

10.02.2024 17:48

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання