« на головну 28.03.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1246)
07
Березень
 
Інтерв’ю
 
ВІКТОРІЯ СІРЕНКО: «КОЖЕН З НАС, ЯК МОЖЕ, ВНОСИТЬ СВІЙ ВНЕСОК, НАБЛИЖАЮЧИ ПЕРЕМОГУ»

ВІКТОРІЯ СІРЕНКО: «КОЖЕН З НАС, ЯК МОЖЕ, ВНОСИТЬ СВІЙ ВНЕСОК, НАБЛИЖАЮЧИ ПЕРЕМОГУ»


РУБРИКИ


Передплата





Статті Людина і праця

Ноу-хау по-знам’янськи, або Кожен має сідати в свої сани

Ноу-хау по-знам’янськи, або Кожен має сідати в свої сани

 Нині Кіровоградський об­ласний комітет профспіл­ки працівників держав­них установ вивчає досвід укладання і виконання кол­договорів у Знам’янському районі Кіровоградської області. Більшість з них і справді заслуговують на увагу й узагальнення до­свіду. Хоча є й пікантний приклад: у Знам’янському міськвиконкомі підписали колдоговір на новий тер­мін не дві, як вимагає за­конодавство, а три сторо­ни: міський голова, голова профкому і… голова ради трудового коллективу. Звіс­но, ця нетипова ситуація й викликала зацікавленість.

Віктор ФЕДОТОВ, Максим БАЛАНЕНКО, Марія ІВАНОВА

м. Кіровоград

У недалекому минулому в міськвиконкомі була тради­ційно сильною профорганіза­ція із стовідсотковим член­ством, яка мала вагомі ре­зультати. Не раз відзначалася її ініціа­тивність та активність, а стиль роботи заслуговував на узагальнення досвіду. Первинка навіть брала участь у всеукра­їнському конкурсі на кращу профоргані­зацію й отримала першість. В один, да­леко не прекрасний момент, профспілко­ве благополуччя порушилося: профорга­нізація розкололася навпіл. Частина пра­цівників залишилася в діючій організа­ції, а інші, незрозуміло, за чиєю ідеєю чи підказкою, утворили раду трудового ко­лективу. Ніби нічого надпри­родного не відбулося: люди вільні в своєму виборі, тож мо­жуть створювати різні гро­мадські структури. Це з одно­го боку, а з іншого – таке ново­утворення викликає суто люд­ську цікавість…

Що ж це за такий орган – рада? Існування ради трудово­го колективу передбачали КЗпП України та ЗУ «Про під­приємства в Україні» в доволі далекому минулому. Наразі ж її можна передбачити хіба що в статуті підприєм­ства, організації, установи, але законних підстав на це немає, оскільки статтю ви­ключено з КЗпП, а ЗУ «Про підприємства в Україні» втратив чинність. Правовий статус і відповідальність органів та поса­дових осіб місцевого самоврядування, до яких і належать виконавчі органи Знам’янки, визначаються ЗУ «Про місце­ве самоврядування в Україні». В ньому також про жодні ради трудових колекти­вів не йдеться. Окремим рядком рада тру­дового колективу в КЗпП згадується, але що це за орган, який порядок її створення, які права, обов’язки та повноваження вона має, не зрозуміло. Був період, коли на підприємствах вони активно утворю­валися, потім, очевидно, із зміною форми власності, потреба в них відпала.

Звісно, рада трудового колективу міськвиконкому має право на існування. І ми не ставимо за мету з’ясовувати її офіційність чи право на життя. Викли­кає здивування лише одна вищезгадана деталь – щодо залучення її до підписання колдоговору між роботодавцем і профкомом. Тобто, вона, як кажуть, сіла не в свої сани, взявши на себе повноваження, зокрема підписання колдоговору. Ось таке ноу-хау по-знам’янськи. Подібне партнерство не спадало на думку жодній організації на Кіровоградщині. Вимоги до змісту і порядок укладення колектив­них договорів визначаються законодав­ством. Право на ведення переговорів і укладення колективних договорів, угод надається сторонам соціального діалогу, склад яких визначається відповідно до ЗУ «Про соціальний діалог в Україні».

До сторін соцдіалогу належать сторо­на працівників, суб’єктами якої є пер­винні профорганізації, а в разі їх відсут­ності – вільно обрані для ведення колек­тивних переговорів представники пра­цівників, і сторона роботодавця. На міс­цевому рівні для участі в колективних переговорах з укладення колдоговору ре­презентативними є також сторона пра­цівників, суб’єктами якої є первинки, а в разі їх відсутності – вільно обрані пред­ставники працівників, і сторона робото­давця. За наявності на підприємстві кількох профспілок або інших уповнова­жених трудовими колективами на пред­ставництво органів вони повинні сфор­мувати спільний представ­ницький орган для ведення переговорів і укладення угоди або колдоговору. До речі, об­ком профспілки працівників держустанов і, відповідно, його структурні ланки під­твердили свою репрезентатив­ність, тобто право на ведення соціального діалогу, зокрема укладення колдоговору. А рада трудового колективу? Зрозуміло, що ні.

Кому ж спало на думку тристороннє підписання? Кому це потрібно? Як на та­кій новаторській тристоронній основі велися переговори з укладення колдого­вору, незрозуміло, але факт залишається фактом. Що за ним криється? Можна лише здогадуватися. Можливо, таким чином хтось має намір применшити роль профорганізації? Кому ж це так «до­пікла» профспілка?

Міський голова Знам’янки Ігор Крижа­новський не підтримує жодну сторону (профорганізації чи ради) і вважає, що рада створена на законних підставах. На його думку, профорганізація працювала неефективно. Такої ж точки зори дотриму­ється й голова ради трудового колективу Наталія Тесленко. Свого часу люди через складні взаємини з головою профкому по­чали виходити з лав профспілки. Спочат­ку створили «чорну касу». Потім праців­ники – нечлени профспілки захотіли об’єднатися, і так виникла ідея створити раду трудового колективу разом із «чор­ною касою». Чим вона займається? Віта­ють із святами, днями народження, орга­нізовують поїздки вихідного дня… Ната­лія Олександрівна стверджує, що сьогодні взаємини профорганізації і ради нормаль­ні, спільно організовують заходи, вели пе­реговори з підписання колдоговору. До речі, раніше саме Наталія Олександрівна очолювала профорганізацію. Хіба в неї не болить душа за своє дітище? Якщо вже щось не складалося в первинці, хіба не було кому підказати, зрештою, провести збори та переобрати голову? На жаль, ми не зустрілися з нинішнім головою профко­му, депутатом обласної ради Ольгою За­точною, але голова міськкому профспілки Валентина Савранська добре характери­зує і первинку, і її ватажка.

Якщо хтось не розуміє різниці і вва­жає, що рада може підмінити профорга­нізацію, то це не так. Вони схожі тільки в частині культмасової роботи, якою й зайнялася рада, діяльність профоргані­зації цим не обмежується, головне її при­значення – захисна функція. Саме профорганізація має повноваження щодо під­писання колдоговору. Про важливість цього документа свідчить започаткова­ний ФПО обласний конкурс «На кращий колективний договір». Приміром, у 2012 році серед переможців був і колдоговір облдержадміністрації.

Що б не стверджували в мерії, співіс­нування двох громадських структур, хоч і з різними функціями, не сприятиме згур­туванню. Не хотілося б, щоб це співісну­вання нагадувало перетягування каната: яка організація чисельніша, хто провів більше заходів і т. ін. Змагальність і по­рівняння тут ні до чого: повноважна, ле­гітимна, репрезентативна профорганіза­ція і стихійно створена рада трудового колективу. І не варто применшувати роль профорганізації, бо сила її не в чисельнос­ті первинки, а в можливостях і боєздат­ності всієї профспілкової піраміди. Під час розмови в мерії прохоплювалися й меркантильні нотки, мовляв, у раді, що зібрали, те й витратили на себе, а профвнесками треба ділитися з вищими орга­нізаціями. Авжеж, суто українське, роз­рахункове мислення? Відрахування ро­бляться не для того, щоб когось утриму­вати, ці кошти спрямовуються насампе­ред на здійснення захисної ролі профспіл­ки: під час незаконного звільнення з ро­боти, затримки зарплати, невиконання вимог з охорони праці й т. ін. Коли напри­кінці минулого року почалися затримки з виплатою зарплати, відбулося опера­тивне спільне засідання президій облас­них організацій профспілок бюджетних установ, на якому було прийнято низку звернень аж до Президента України з ви­могою повернути людям зароблене. І про­блему було вирішено. Сьогодні викликає стурбованість низький рівень зарплати держслужбовців і посадовців органів міс­цевого самоврядування – у зв’язку з від­термінуванням введення в дію ЗУ «Про державну службу» в частині оплати пра­ці, тож це питання лишається на порядку денному всіх профспілкових структур. Враховуючи ситуацію, яка склалася з оплатою праці, а також підготовку Мін­соцполітики до розгляду на засіданні уря­ду проекту постанови КМУ «Про підви­щення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери», Прем’єр-міністру М. Азарову надіслано відповідне спільне звернення ФПУ та всеукраїнських проф­спілок бюджетної сфери, в тому числі державних установ.

01.02.2013



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

22.03.2024 19:35

15.03.2024 18:49

15.03.2024 18:46

10.02.2024 18:02

10.02.2024 18:01

10.02.2024 17:58

10.02.2024 17:48

12.01.2024 20:50

12.01.2024 20:49

24.12.2023 14:26

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання