У категорії бідних опинилася кожна третя українська сім’я
Людмила ОСТАПЕНКО
керівник Департаменту бюджетної політики та соціального захисту
ФПУ
За даними експертів, розрив у доходах багатого і бідного населення
України сягає 40 разів, що становить загрозу національній безпеці країни та соціальній
стабільності. У нашій країні 1% населення володіє 70% багатств країни. Фактично,
прогрес у подоланні бідності закінчився в 2008 році, оскільки соціальна політика
держави не була спрямована на подолання бідності та соціальної нерівності.
За даними експертів Інституту демографії, рівень бідності на
кінець 2014 року зріс у 1,5 раза (з 20 до 30%). Тобто, в категорії бідних опинилася
кожна третя українська сім’я. Однак, враховуючи інфляцію поточного року, зростання
цін і тарифів, заморожені з кінця 2013 року розміри соціальних стандартів і гарантій
– прожиткового мінімуму, мінімальної зарплати, пенсії, ми оцінюємо зростання бідності
в рази. До речі, солідарні з нашими оцінками й експерти ООН, які віднесли до категорії
бідних 75% населення України.
Реальний стан з бідністю в країні набагато гірше ще й тому, що
розрахунки її показників здійснюються, виходячи із заниженого розміру прожиткового
мінімуму. Однак фактичний розмір прожиткового мінімуму в Україні на сьогодні набагато
вище, адже набори продуктів, товарів і послуг не змінювалися протягом 15 років.
Крім того, прожитковий мінімум не враховує низку життєво важливих витрат населення:
на житло, послуги освіти, охорони здоров’я, обов’язкові податки і збори.
За інформацією Мінсоцполітики, відповідно до Закону України
«Про прожитковий мінімум», фактичний його розмір у цінах березня цього року для
працездатних осіб з урахуванням суми податку на доходи фізичних осіб склав 2028
грн, що на 810 грн перевищує офіційний розмір прожиткового мінімуму для працездатних
осіб у 1218 грн. При цьому, за підрахунками ФПУ, фактичний розмір прожиткового
мінімуму для працездатних осіб мав скласти 2224 грн, що на 1006 грн перевищує
затверджений Законом України «Про Державний бюджет України на 2015 рік».
Не сприяє подоланню бідності та нерівності й політика штучного
заниження вартості робочої сили, яку проводить український Уряд. На сьогодні розмір
мінімальної зарплати ледь перевищує 50 дол. США, що втричі менше встановленого
ООН рівня бідності у 5 дол. на день і складає лише 66% розрахованого Міністерством
соціальної політики фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб
(60% з урахуванням профспілкового коригування розрахунків).
Особлива ситуація з тривалою дискримінацією оплати праці працівників
бюджетної сфери – протягом останнього десятиліття в Україні спостерігається стійка
негативна тенденція розриву між розмірами заробітних плат працівників бюджетної
сфери порівняно із середньою заробітною платою в економіці, насамперед через заниження
тарифних ставок і окладів. Базовий тарифний розряд ЄТС, на основі якого розраховується
заробітна плата працівникам бюджетної сфери, на 30% (366 грн) менше мінімальної
заробітної плати, а посадові оклади державних службовців нижчої та середньої ланки,
працівників установ соціального захисту встановлені на рівні мінімальної заробітної
плати, як за просту, некваліфіковану працю.
23.05.2015
|